Glasvezel Berkelland | Veelgestelde vragen
1486
page-template-default,page,page-id-1486,ajax_updown_fade,page_not_loaded,

Veelgestelde vragen We hebben de meestgestelde vragen voor u op een rij gezet.

Antwoorden bij uw vragen
Hieronder vindt u een lijst van veelgestelde vragen en antwoorden. Klik op de vraag om het antwoord te lezen.

Algemeen

Waar moet ik mij aanmelden?

Aanmelden kunt u doen bij de één van de 5 providers via deze website. Wij (uw lokale ICT dienstverleners) vinden het belangrijk dat u een goede keuze maakt. Neem daarom deze website goed door zodat u op de hoogte bent van alle mogelijkheden.

Wat zijn de voordelen van glasvezel?

De eerste reden is natuurlijk de enorme capaciteit: een glasvezelnetwerk kan moeiteloos grote hoeveelheden data aan.

Daarnaast is het netwerk supersnel en ongevoelig voor storingen of vertraging. U bent hierdoor altijd verzekerd van een verbinding met de hoogste kwaliteit en snelheid. Dit geldt voor tv-kijken, internetten én bellen.

Het glasvezelnetwerk leent zich daarnaast uitstekend voor allerlei nieuwe, interactieve diensten die nog volop in ontwikkeling zijn.

Uploaden en downloaden gebeurt altijd met dezelfde hoge snelheid. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van kabel en ADSL. Ook met meerdere mensen tegelijk internetten heeft daardoor geen gevolgen voor de snelheid. U heeft altijd snel internet.

Er zijn nog meer positieve redenen te benoemen, maar voor het buitengebied is wellicht de belangrijkste reden dat glasvezel bijdraagt aan een beter vestigingsklimaat voor bedrijven en (jonge) gezinnen in het buitengebied van Berkelland. Glasvezel heeft de toekomst en de toekomst heeft glasvezel.

Waarom moet 50% meedoen?

Vanwege het grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied een kostbare aangelegenheid. Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat minimaal de helft van de bewoners en bedrijven diensten gaat afnemen via het glasvezelnetwerk. Immers, alleen dan staan er inkomsten tegenover de hoge aanlegkosten.

Als minder dan de helft van de bewoners een abonnement bij een provider afneemt, dan zal CIF geen glasvezel gaan aanleggen. Zorg er dus voor dat u uw buren, kennissen en familie ook aanspoort om zich bij één van de providers aan te melden.

Wat kost de glasvezelaansluiting?

Vanwege de grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied kostbaar. CIF vraagt daarom een extra bijdrage van de bewoners. Naast de reguliere kosten voor een abonnement bij een provider betaalt u € 9,97 per maand incl. btw voor gebruik van het glasvezelnetwerk. Deze Vastrechtvergoeding is gekoppeld aan uw abonnement bij een provider. U betaalt deze vergoeding zolang u een abonnement heeft bij een provider. Zegt u uw abonnement op bij de provider, dan stopt ook de betaling van de Vastrechtvergoeding.

Waarom rekent CIF een vastrechtvergoeding?

De afstanden tussen de huizen in het buitengebied zijn veel groter dan in de kernen. Als CIF glasvezel gaat aanleggen zal er meer gegraven moeten worden. Dit brengt hogere kosten met zich mee. Daarom wordt er een maandelijkse vastrechtvergoeding gevraagd van € 9,97 inclusief BTW. Zegt u uw abonnement op bij de provider, dan stopt ook de betaling van de vastrechtvergoeding.

Wanneer krijg ik een glasvezelaansluiting?

Op deze pagina ziet u de planning van CIF. Het komt er op neer dat als er voor 11 juli a.s. voldoende mensen een abonnement hebben aangevraagd (minimaal 50%) er in het najaar van 2016 met de aanleg zal worden gestart.

Wat gebeurd er als de minimaal 50% aanmeldingen is behaald. Wordt dan iedereen aangesloten?

Als u tijdens de inschrijfperiode geen abonnement heeft afgesloten, krijgt u geen glasvezelaansluiting. Na de inschrijfperiode kunt u zich nog steeds aanmelden voor een glasvezelabonnement en alsnog een glasvezelaansluiting krijgen. Hiervoor betaalt u wel eenmalige aansluitkosten ter hoogte van € 239,= incl. BTW.

Het bovenstaande geldt niet indien u op een zogenaamd maatwerkadres woont en geen gebruik heeft gemaakt van onze aanbod. In dat geval wordt uw woning niet aangesloten op het glasvezelnetwerk en worden de werkelijke aanlegkosten in rekening gebracht als u alsnog een aansluiting wenst.

Heeft u geen abonnement afgesloten tijdens de inschrijfperiode? Dan betaalt u, naast een abonnement dat u bij een provider afneemt en een maandelijkse vastrechtvergoeding van € 9,97, eenmalig € 239,- aansluitkosten inclusief BTW.

Wordt elke woning aangesloten?

Er zijn een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een glasvezelaansluiting:

1. Uw woning/bedrijf is gelegen in het gebied waar CIF het glasvezelnetwerk zal aanleggen. Grofweg is dat het gehele buitengebieden van de gemeente Berkelland.

2. In uw woning/bedrijf is nog geen glasvezel- of kabelaansluiting aanwezig.

3. Uw adres staat geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van uw gemeente.

4. U sluit een contract met een provider naar keuze.

5. Minimaal 50% van de bewoners/bedrijven heeft vooraf een contract voor een abonnement bij één van de providers én een contract voor de vastrechtvergoeding.

Er zijn ook woningen en bedrijven in het buitengebied die niet zomaar aan worden gesloten. Dit is een zeer beperkt aantal (4%). De aanleg van glasvezel naar woningen en bedrijven is zo kostbaar dat deze mensen geen gebruik kunnen maken van het universele aanbod van € 9,97 incl. btw per maand. De bewoners van deze woningen/bedrijven krijgen hierover vooraf bericht van CIF. CIF probeert om voor deze woningen/bedrijven tot een passende oplossing te komen.

Wij wonen met 2 gezinnen in 1 woning... hoe gaat dat?

CIF gaat uit van de registratie in de BAG (Basisadministratie Gebouwen). Staan de woningen hierin als 2 afzonderlijke adressen vermeld, dan tellen beide woningen mee. Staan de woningen hierin als 1 adres vermeld, dan tellen beide woningen als 1 aansluiting mee.

Kunnen wij met 2 gezinnen in 1 woning van 1 glasvezelaansluiting en 1 abonnement gebruik maken?

U heeft recht op 2 glasvezelaansluitingen. Wilt u dat niet, dan kunt u ervoor kiezen om 1 aansluiting met 1 abonnement af te nemen. U dient zich te realiseren dat u in dat geval gezamenlijk gebruik maakt van de internetverbinding, waarbij de ander kan achterhalen wat u op internet doet. Ook is het aantal telefoonlijnen en aan te sluiten televisies op 1 aansluiting beperkt. Wij kunnen u hierover meer vertellen.

Daarnaast hebben wij gemerkt dat veel huishoudens in het buitengebied in een soortgelijke situatie zitten. Als alle huishoudens maar 1 aansluiting en 1 abonnement afnemen, dan heeft dit gevolgen voor het percentage dat deelneemt. De vraag is dan of 50% gehaald wordt.

Moet de glasvezelkabel in de meterkast binnen komen?

De aansluiting hoeft niet in de meterkast gerealiseerd te worden. Deze kan ook op een andere plek in huis gemaakt worden, bijvoorbeeld bij uw televisie. Dit kunt u overleggen met de aannemer.

Mijn woning en bedrijf zitten op hetzelfde adres, kan ik dan 2 aansluitingen nemen?

Dit ligt aan uw wensen en uw specifieke situatie. Wij kunnen ons voorstellen dat u als consument andere wensen heeft dan als ondernemer. In dat geval is het verstandig om 2 aansluitingen te nemen. Voor vragen over 1 of 2 aansluitingen kunt u terecht bij CIF Kabel Infra. Heeft u vragen over de abonnementen dan kunt u terecht bij de providers. Let op: er zijn particuliere en zakelijke providers.

Ik woon 150 meter van de weg, moet ik dan extra kosten betalen?

Nee, wanneer u bericht heeft gehad dat u aangesloten kan worden hoeft u geen extra aanlegkosten te betalen. Wel betaalt u een vastrechtvergoeding van € 9,97 naast de abonnementskosten.

Deze vastrechtvergoeding blijft altijd bestaan.

Internet

Welke internetsnelheid heb ik nodig?

De snelheid van een internetverbinding wordt uitgedrukt in Mbps of Megabit per seconde (Mbit/s). Hoeveel Mbit/s u nodig heeft, hangt af van het aantal gebruikers en apparaten op uw verbinding en hoe intensief zij het internet gebruiken.

Let op, het gaat hier niet over megabytes, maar megabits. Er is een groot verschil tussen bits en bytes: één byte komt overeen met acht bits. Een internetsnelheid van 60 Mbit per seconde, komt dus overeen met 7,5 MByte per seconde.

Wanneer u bijvoorbeeld alleen woont, hooguit een email stuurt, wat surft en af en toe een video op YouTube bekijkt, dan zal een abonnement van 30 Mbit/s ruimschoots volstaan. Maar wanneer u bijvoorbeeld een huishouden heeft met vier gezinsleden, waarin muziek wordt gestreamd, YouTube filmpjes worden bekeken, videogesprekken worden gevoerd en bestanden worden gedownload, dan is de verbinding een stuk trager. In dit geval kunt u het beste kiezen voor een abonnement van 60 Mbit/s.

Kan ik mijn huidige router blijven gebruiken?

U zult momenteel waarschijnlijk een ADSL modem / router van uw provider (bijvoorbeeld KPN) hebben gekregen. Deze routers blijven over het algemeen eigendom van de provider, of zijn enkel geschikt voor ADSL. In de meeste gevallen heeft u een nieuwe router nodig. Welke router u nodig heeft is afhankelijk van uw providerkeuze.

Kan ik mijn huidige netwerkbekabeling behouden?

Wanneer u reeds netwerkbekabeling in huis/kantoor heeft liggen dan kan dit in de meeste gevallen behouden blijven. Let op dat telefoonkabels (4-aderig) ongeschikt zijn als netwerkkabel.
Netwerkkabels zijn 8-aderig en dienen minimaal de kwaliteit CAT5e te hebben. Deze benaming kunt u terugvinden op de kabel. Het kan voorkomen dat u uw ADSL modem momenteel bij uw PC heeft staan. Zorg er altijd voor dat er een netwerkkabel aanwezig is tussen het glasvezelmodem (meestal meterkast) en uw computerapparatuur en dus géén telefoonkabel.

Ik heb gehoord dat glasvezel helemaal niet zo snel is?

Glasvezel is wel écht snel. Zelfs het voordeligste abonnement is al snel 10x sneller dan ADSL! Helaas ervaart niet iedereen deze snelheid. Dat komt doordat de snelheid van het internet wordt bepaald door de zwakste schakel. Deze zwakste schakel kan bijvoorbeeld uw PC of WiFi router zijn. Het is dus belangrijk om, uw apparatuur up-to-date te hebben als u ook deze snelheid wilt ervaren. Uiteraard hoeft u voor de overstap niet al uw apparatuur te vernieuwen om een werkende verbinding te hebben. Oudere apparatuur kan over het algemeen gewoon aangesloten worden.

Krijg ik een vast IP adres?

Het is mogelijk om een vast IP adres te krijgen op uw glasvezel aansluiting, maar dat is afhankelijk van de gekozen internetprovider. Een vast IP adres is handig wanneer u bijvoorbeeld back-ups wilt maken via het internet naar bijvoorbeeld een familielid en andersom. Of wellicht wilt u met uw bedrijf naar u thuis een back-up maken. Zakelijke providers leveren meestal standaard een vast IP adres. Dat is, naast een snellere service, ook één van de belangrijke verschillen tussen particuliere en zakelijke providers. Op deze pagina treft u een vergelijk tussen de providers aan.

Wat moet ik opzeggen?

U dient nog niets op te zeggen! Het is belangrijk om eerst een werkende glasvezel verbinding te hebben, voordat u uw huidige internetabonnement opzegt.

Kan ik mijn huidige mailadres behouden?

Voor uw emailadres ligt het eraan welk e-mailadres u nu gebruikt. Gebruikt u een mailadres van uw huidige internetprovider, bijv. KPN, dan kunt u deze niet blijven gebruiken.
Heeft u bijvoorbeeld een @gmail, @outlook, @hotmail adres, dan kunt u deze gewoon blijven gebruiken. Hetzelfde geldt voor mailadressen die gekoppeld zijn aan uw eigen domeinnaam.

Ik heb een KPN e-mail adres, wat nu?

Wanneer u een KPN (of internetprovider afhankelijke) e-mail adres gebruikt dat eindigt op bijvoorbeeld @hetnet.nl, @planet.nl, @wxs.nl, @xs4all.nl, @kpnmail.nl, @online.nl etc. dan raden wij particulieren aan om zo snel mogelijk alvast uw e-mail adres te wijzigen in een bijvoorbeeld @gmail.com, @outlook.com (of @hotmail.com) adres. Deze mailadressen zijn gratis aan te maken en niet afhankelijk van uw internetverbinding. Internetprovider afhankelijke mailadressen komen te vervallen wanneer u overstapt naar één van de nieuwe glasvezel providers.

Gebruikt u uw huidige KPN (of internetprovider afhankelijke) e-mail adres voor zakelijke doeleinden, dan is het de overweging waard om over te stappen naar een mail adres met uw eigen domeinnaam met een info@uwdomeinnaam.nl mail adres. Wel zo professioneel en ook internetprovider onafhankelijk. Hierover kunnen wij u informeren.

Wordt mijn WIFI verbinding ook stabieler of sneller door glasvezel?

De stabiliteit van uw WIFI netwerk is afhankelijk van uw internetverbinding naar buiten maar ook van uw WIFI accesspoint(s). Meestal bevindt het WIFI accesspoint zich in uw huidige router. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid vervangen dienen te worden. Met glasvezel gaat de internetsnelheid dusdanig omhoog dat internet via WIFI normaal gesproken ook sneller functioneert. Het bereik en de stabiliteit is echter afhankelijk van uw WIFI apparatuur. Als u hierover advies wenst, neem dan contact met ons op.

Televisie

Kan ik de Coax kabels in mijn woning hergebruiken?

Voor interactieve TV dient er bij elke televisie een netwerkkabel aanwezig te zijn en geen Coax kabel. De Coax kabels dienen dus vervangen te worden door netwerkkabels. In uitzonderlijke gevallen zijn er mogelijkheden om een vertaalslag te maken van netwerkabel naar Coax en andersom. Er is tevens een mogelijkheid om via uw stroomnetwerk een netwerkaansluiting te realiseren. Hiervoor zijn kastjes beschikbaar. De aanschaf, storingsgevoeligheid en stroomkosten hiervan wegen meestal niet op tegen de geringe kosten van het trekken van nieuwe netwerkkabels.

Kan ik KPN digitenne blijven gebruiken?

Het is mogelijk om KPN digitenne te behouden. Dat kan soms een oplossing zijn voor moeilijk bereikbare locaties zoals een tuinhuisje. Wanneer u echter een netwerkkabel aansluiting kunt realiseren op de locatie van het TV toestel, is het voordeliger om “in te prikken” op de TV aansluiting van uw glasvezel aansluiting.

Ik heb een schotel en die bevalt prima, waarom zou ik TV via glasvezel nemen?

Glasvezel levert ten opzichte van uw schotel o.a. interactieve televisie waarbij u uitzendingen kunt pauzeren of kunt opnemen. Daarnaast kunt u met interactieve TV films online huren of gebruik maken van “Uitzending gemist”. Glasvezel is niet gevoelig voor uitval of storing door weersinvloeden zoals onweer of hevige regenbuien. De kwaliteit van TV via glasvezel is minimaal 720p en voor de bekendere zenders vaak zelfs 1080i (HD+) of 1080p (full-HD).

Hoeveel TV's kan ik aansluiten?

Het aantal aan te sluiten TV’s is afhankelijk van de door u gekozen provider. In de provider tabel kunt u het maximum aantal ontvangers per provider vinden.

Hoeveel HD zenders kan ik via glasvezel ontvangen?

Het aantal beschikbare HD zenders is afhankelijk van de door u gekozen provider. In de provider tabel kunt u het aantal aangeboden HD zenders vinden.

Kan ik mijn oude TV aansluiten?

Wanneer uw TV over minimaal één HDMI aansluiting beschikt, dan kunt u deze hergebruiken. Oude TV’s die alleen beschikken over een SCART aansluiting of S-Video aansluiting zullen helaas niet aangesloten kunnen worden.

Telefonie

Wat als ik meer dan twee telefoonnummers heb?

Dit is geen probleem, als u alle telefoonnummers nog gebruikt dient u te kiezen voor een zakelijke provider, hiermee kunt u net zoveel nummers afnemen als u wilt. Hiervoor heeft u waarschijnlijk wel andere apparatuur/telefoons nodig. Op het standaard modem kunt u maximaal twee nummers aansluiten. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen niet gebruikte nummers te laten vervallen. Dit is per situatie verschillend en zullen wij samen met u naar kijken wat de beste oplossing is.

Wat als ik met meer dan twee lijnen tegelijk wil bellen?

Ook hiervoor heeft u een zakelijke provider nodig, als u met meer dan twee lijnen tegelijk wilt bellen of gebeld worden kan dit met VoIP apparatuur die los staat van het standaard modem.
Dit is per situatie verschillend en zullen wij samen met u naar kijken wat de beste oplossing is.

Hoe zit het met mijn huidige contracten?

Dit is iets waar goed naar gekeken moet worden, sommige zakelijke, bijvoorbeeld KPN contracten zijn een jaarcontract met drie maanden opzegtermijn. Als dit doorbroken wordt dan worden de resterende kosten in de slotnota in rekening gebracht, dit is niet wenselijk en hier moeten we samen met u kijken wat de beste oplossing is. Sommige providers bieden een flexibele ingangsdatum van het abonnement. In het geval van langlopende contracten is het verstandig om te kiezen voor een dergelijke provider.

Mijn alarm werkt nog over de telefoonlijn, hoe zit dit?

Dit kan blijven bestaan maar het is vaak voordeliger één maal te investeren in een IP converter, dit is een kastje die de huidige analoge lijn omzet naar IP waardoor de telefoonlijn komt te vervallen. Op deze manier komen de maandelijkse kosten voor de analoge lijn ook te vervallen waardoor u de  investering van de IP converter vanzelf weer terug verdiend.

Wat als de PIN, fax of frankeermachine over mijn huidige telefoonlijn loopt?

De PIN is vaak eenvoudig om te zetten naar IP, vraag uw PIN leverancier naar de mogelijkheden.
Een frankeermachine dient te worden vervangen door een exemplaar die kan opwaarderen via het internet, vraag uw leverancier naar de mogelijkheden.
Faxen wordt steeds minder gedaan dus het is de vraag of u deze nog in stand wilt houden, als u toch wilt blijven faxen is de beste optie om fax2mail en mail2fax te gebruiken. De naam zegt het al, u kunt faxen die naar u gestuurd worden via een bijlage in de e-mail ontvangen en als u zelf wilt faxen kunt u een e-mail met bijlage of alleen tekst naar een e-mailadres die dit weer doorstuurt naar een analoog fax apparaat. Uw huidige fax behouden is vaak niet aan te raden omdat dit over IP storingsgevoelig is, vraag naar de mogelijkheden.

Ik gebruik nu een telefooncentrale, kan dit straks ook nog?

In de meeste gevallen zal deze vervangen moeten worden als u over IP wilt gaan bellen,  als u aangeeft wat u heeft kunnen wij snel genoeg zeggen wat u nodig heeft om dit weer te laten werken. U heeft hier een zakelijke provider voor nodig en zal een op maat gemaakte oplossing worden.

Kan ik mijn oude telefoon(s) blijven gebruiken?

Als u niet meer dan twee telefoonnummers heeft en gebruik maakt van het standaard modem kunt u hoogstwaarschijnlijk gebruik blijven maken van uw huidige telefoon, dit zijn simpelweg analoge aansluitingen waar uw toestel op aangesloten wordt.

Ik heb al VoIP, wat nu?

Dit kan eenvoudig omgezet worden naar het nieuwe modem, mocht u een uitgebreidere oplossing hebben zoals een telefooncentrale over VoIP dan kan dit ook gewoon blijven bestaan.

Providers

Uit welke providers kan ik kiezen?

Op het netwerk van CIF kunt u als particulier kiezen uit Caiway, Fiber of Solcon. Bedrijven hebben de keuze uit CBizz of WeServe. Wij kunnen u helpen met de keuze van een provider, op basis van uw persoonlijke wensen. Kijk voor een vergelijk op deze pagina. Neem daarvoor contact met ons op.

Mijn huidige abonnement bij de provider loopt nog enkele maanden; neemt de nieuwe provider dat abonnement over?

Nee. Heeft u een lopend contact bij een provider, dan zult u dit contract moeten uitdienen. Wel kunt u zich alvast aanmelden bij een provider die via glasvezel diensten levert. Ons advies is om goed af te stemmen met de provider over de ingangsdatum van uw nieuwe contract. Hiermee voorkomt u dubbele kosten.

Help mij met mijn keuze